Oer-Hollands

Standard

Uitvoerig bestudeer ik het jongetje dat daar zo eenzaam op de brug zit. Hij heet Ali. Zijn benen bungelen boven het water. Althans, zo lijkt het. Maar Ali beweegt helemaal niet.

Stokstijf zit hij op het bankje. Voor zich uit te staren, naar het oer-Hollandse landschap. Dat denk ik tenminste. Ik kan zijn ogen niet zien. Misschien heeft hij ze wel dicht. Zou hij mijn ogen in zijn rug voelen? Zou hij kunnen zwemmen?

Nee, natuurlijk geef ik hem geen duwtje. De kans dat hij niet kan zwemmen, is vrij groot. In Afghanistan hebben ze nauwelijks water. Hoewel, ik heb weleens gelezen dat er in dat land dertig zwembaden zijn. Waarvan er slechts één toegankelijk is voor vrouwen. Als Ali Aliah had geheten, was de kans dat ze niet kon zwemmen pas echt groot geweest.

Toch laat ik Ali daar maar gewoon even rustig zitten. In zijn eentje. Turend over het water. De wolken weerspiegelen in de gladde sloot. Ali zit op het meest rechtse puntje van het bankje. Alsof hij nog zeven vrienden verwacht die elk moment kunnen aanschuiven. Het is dat het bankje stevig vast hangt aan de brug. Anders zou het zo omkantelen. En dan zou Ali alsnog in het water donderen.

Als ik eerlijk ben, denk ik dat hij daar de hele middag alleen heeft gezeten. Dat die zeven vrienden nooit zijn aangeschoven. Ali’s beste vrienden wonen vermoedelijk niet in de omgeving van Utrecht. En nieuwe vrienden, heeft hij in de korte tijd dat hij hier was, vast nog niet gemaakt. Tenzij Ali daar een stuk beter in is dan ik. Dat kan natuurlijk.

‘Een vreemdeling die graag te gast zou willen zijn’, zingt multi-disciplinair kunstenaar Kees Wennekendonk. De muziek die uit de piano opstijgt, trekt mijn aandacht weer even weg van de foto aan de muur.

Kees fotografeerde het Afghaanse jongetje tijdens een fietstocht in de nazomer van 2015. Nu hangt Ali samen met een stuk of twintig andere kunstwerken aan een witte wand in het Centraal Museum. Tot en met 28 mei bungelt hij daar nog stilletjes met zijn voeten boven het water.

Waar Ali daarna heengaat? Ik heb het niet gevraagd.

One thought on “Oer-Hollands

Leave a Reply

