Liefdesbaby

Standard

Macy Gray moet zich kapot geschrokken zijn, toen ze op haar torenhoge hakken vanaf het podium de grote zaal van TivoliVredenburg in keek. Blank, stijf en ver boven de veertig. ‘Is dit mijn publiek?’ En als zij het niet dacht, dacht ik het wel.

Naast mij stond een vrouw met plat donkerblond haar in een net niet lekker ordinair panterbloesje tegen haar vriendin non-stop te praten over ‘Rob en de kinderen’. Haar gesprekspartner had voor de gelegenheid een hoekig spijkerjasje en zwarte sneakers mét gouden streep uit de kast gegrist.

Op het podium preekte Macy met haar hese stem dat Utrechtse vrouwen ‘the best vagina’s in-the-world’ hadden. Ze zweerde er ook nog bij. Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik denk dat Macy van een koude kermis thuis zou komen wanneer ze die bewering zou gaan factchecken. In de zaal zou dat overigens lastig worden, want ik weet vrijwel zeker dat ruim zeventig procent van het publiek niet uit Utrecht zelf kwam.

Toen ik nog in Amsterdam woonde, begaf ik mij weleens buiten de ring omdat het voormalige Tivoli aan de Oudegracht garant stond voor legendarische avonden. Het nieuwe TivoliVredenburg dat nu bijna drie jaar open is, heeft die reputatie nog niet.

Dit concert gaat ook niet de boeken in als één om nooit meer te vergeten. Macy had een geweldige band en zong heus niet slecht. Maar dat haar drie fantastische jurken het hoogtepunt van de avond waren, zegt genoeg. De volgende dag lees ik op Instagram posts met hashtags als #awesome #thatladyrocks en #ouderwetsegezelligheid.

Nee, het overgrote deel van het publiek kwam niet uit Utrecht. Mensen uit Utrecht weten wat awesome is. Velen van hen waren erbij toen The Rolling Stones op 16 augustus 2003 voor nog geen tweeduizend mensen midden in een groots opgezette tour een intiem optreden gaven in de grote zaal van (toen nog) Vredenburg.

Op de gang hangen nog twee eenvoudig ingelijste foto’s van het optreden in een verloren hoekje waar bijna niemand langs loopt. Op de terugweg van de bar blijf ik met twee biertjes in mijn hand even bij de foto’s staan. Terwijl ik Macy ver weg hoor zingen over de Sexual Revolution bedenk ik dat het met haar publiek misschien niet meer goed komt. Maar met TivoliVredenburg wel.

Het is zoals een gearrangeerd huwelijk waar toch prachtige liefdesbaby’s uit voortkomen. Dat heeft soms even tijd nodig, maar het lukt uiteindelijk wel. Bovendien heeft Utrecht ‘the best vagina’s in the world’. Dus dat zit wel goed.

Leave a Reply

